Maïté en Thierry in museum Henriette Polak

Museum Henriette Polak exposeert van 2 oktober tot en met 7 november een mooie hommage aan Maïté en haar man Thierry. De beelden en schilderijen komen uit de collectie van het museum en een schenking die de familie aan het museum deed na het overlijden van Maïté. Een prachtige gelegenheid om (het werk van) Maïté en Thierry weer samen te zien!

‘Deze tentoonstelling is een postuum eerbetoon aan beeldhouwster Maïté Duval (1944-2019) en haar partner schilder Thierry Rijkhart de Voogd (1944-1999),’  schrijft het museum. ‘Dit bijzondere kunstenaarsechtpaar reisde in 1968 vanuit Frankrijk naar Nederland om hier een jaar door te brengen, maar ze bleven voorgoed. In Voorst en Zutphen bouwden zij hun levenop, met hun gezin en werk als beeldend kunstenaar.’

Al in 1978 exposeerden zij samen in Museum Henriette Polak: het museum toonde toen de schilderijen van Thierry Rijkhart de Voogd, uit de tien jaar dat hij in Nederland woonde en werkte. Het was de eerste duo-tentoonstelling met beelden van Maïté Duval. Zij was vier jaar eerder begonnen met beeldhouwen. Ze maakte het zich eigen door veel te reizen, kijken en experimenteren. Haar werk is figuratief en gebaseerd op die persoonlijke observatie; haar kijk op de wereld en de mens. De mens en dan vooral de vrouw, is haar onderwerp en inspiratiebron. Met haar eigen stijl van robuuste vorm, beweging en vrouwelijkheid verwierf Maïté bekendheid. Zowel haar beelden als haar tekeningen bieden een harmonieus samenspel van tederheid, intimiteit, kracht en beweging. Zij probeert de essentie en de ziel van haar onderwerp treffend weer te geven in haar werk. Haar figuratieve beelden zijn daardoor geliefd bij verzamelaars en ze zijn te vinden in openbaar kunstbezit – zoals “Else” op het Oude Bornhof in Zutphen – en in tal van museale collecties.

Thierry Rijkhart de Voogd was een succesvol schilder, maar hij ging gebukt onder de tweestrijd tussen hooggespannen verwachtingen en druk van buitenaf tegenover de benodigde rust om te kunnen schilderen. Het vertrek naar Nederland in 1968 was een nieuw begin: “Ik had verandering van lucht nodig.” Eenmaal in Nederland veranderde zijn werk, onder invloed van het Hollandse landschap en het weer. Door te kiezen voor bijzonderegezichtspunten of afsnijdingen en door het spel van licht en schaduw bracht hij ritme en ruimtelijkheid in zijn landschappen, stillevens en portretten. Ze verenigen schoonheid en poëzie.

Na het overlijden van Thierry in 1999, bracht Maïté haar persoonlijke ode aan Thierry en hun liefde met het beeld ‘Malade d’amour’ (2002). Zij had zichzelf voortvarend ontwikkeld als beeldhouwster en een geslaagde carrière en indrukwekkend oeuvre opgebouwd. Maïté overleed twintig jaar na Thierry. Uit haar nalatenschap ontving Museum Henriette Polak een ruimhartige schenking, die nu te zien is in deze tentoonstelling. Het werk van Maïté en de schilderijen van Thierry komen daardoor opnieuw samen in Museum Henriette Polak, als stille maar krachtige getuigen van het leven en kunstenaarschap van dit hechte kunstenaarspaar – man en vrouw, kunstenaar en muze, schilder en beeldhouwster.

2 oktober t/m 7 november
’s Gravenhof 4, Zutphen
www.museazutphen.nl