Expositie in Skulpturengarten Gerolstein

Skulpturengarten Gerolstein in Duitsland exposeert tot 1 oktober twaalf grote en vijftien kleinere beeldhouwwerken van Maïté Duval. De grote bronzen, intieme dubbelportretten en etudes worden voor het eerst tentoongesteld sinds Maïtés overlijden, op 2 november jl.

Maïté Duval (Renazé, 1944 – Zutphen, 2019) verwierf bekendheid met een geheel eigen oeuvre van robuuste vorm, beweging en vrouwelijkheid. Haar figuratieve beelden zijn te vinden in openbaar kunstbezit, geliefd bij verzamelaars en opgenomen in tal van museale collecties. Ainsi Soit-elle (1992), dat nu ook in Gerolstein te zien is, is kenmerkend voor haar kunst: heldere en warme vormen, volumes vol rust en sereniteit en tegelijkertijd een bronzen huid waarbinnen zich een intense spanning ontvouwt. Dit is een wereld van aardse vrouwelijkheid, vol schoonheid in het alledaagse – en daarom zo bijzonder.

De titel van het beeld, ‘Zoals zij is’, is ook de titel van het postuum eerbetoon aan Maïté Duval in Gerolstein. De Skulpturengarten exposeert twaalf grote en vijftien kleinere beeldhouwwerken van deze charmante, maar o zo sterke Frans-Nederlandse kunstenares. Zoals zij was: in een voortdurend zoeken tussen zelfbewuste vrouwenfiguren vol levenslust aan de ene kant, en ingetogen, welhaast broze naakten en (dubbel)portretten aan de andere.

De Sprong (1987) is een sterk voorbeeld van Maïté’s vitale werk. De ruw geboetseerde borst, mannenbuik en de gespierde bovenbenen vormen een explosie van dans en beweging. Het grote formaat en de energie lijken haar beelden soms boven het leven uit te tillen. Volupté (1999, op fotot) is een heuse ode aan vitale vrouwelijkheid: een enorme, extatische godin.

Arcade (2001), het eerste beeld dat Maïté maakte na de dood van haar man in 1999, markeert de andere kant in haar werk. Het beeld buigt, reikt, verlangt… De titel verwijst niet alleen naar de gebogen pose van het lichaam; het is alsof Maïté zélf probeerde een brug te slaan naar haar overleden partner. Een schrijnend en gedurfd werk. De beelden en dubbelportretten die erop volgden zijn melancholisch en verwijzen naar moederschap, liefde en intimiteit. Malade d’amour (2002), Verdriet (2007) en Aime-moi (2008) zijn ontroerende getuigenissen van een allesverzengende liefde.

In haar laatste jaren keerde Maïté terug naar de levendige vrouwelijkheid van haar eerdere werk, maar ingetogener, rijper. Ze experimenteerde met abstrahering en de patine van het brons. Feu de Lune, eigenlijk alleen een onderlichaam, brengt met zijn speelse titel en pure, bijna abstracte vorm een veelvoud van associaties mee: een oermoeder, een gewone vrouw, een guitige minnares, een kunstenares die zichzelf altijd bleef vernieuwen.

Skulpturengarten Gerolstein

28 juni – 1 oktober 2020
Niedereich 7a, 54568 Gerolstein
woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag van 11:00 uur tot 17:00 uur.
www.skulpturengartengerolstein.com

Geste Libre terug aan de Frans Halslaan

Geste Libre, het prachtige beeld dat Maïté in 1996 maakte, is terug in de Frans Halslaan in Zutphen. Het beeld was een tijdje weg voor een opknapbeurt. Kalkuitslag, vogeluitwerpselen en kauwgom(!) zijn verwijderd. De oude bakstenen sokkel was verbrokkeld en is nu vervangen door mooi, massief Italiaans hardsteen. Maïté heeft het steen gekozen, vlak voor haar overlijden.

Met dank aan Leo van Eden van de gemeente Zutphen en Buro DSB in Brummen.


L’Èveil in B&B Berkeltuin

Sinds kort kunt u in de tuin van B&B Berkeltuin in Zutphen genieten van Maïté’s prachtige beeld L’Éveil.

Eigenaren Hetty Wemekamp en George van der Werff kochten het beeld vlak voor Maïtés overlijden. Vanwege de coronacrisis was er geen officiële onthulling. ‘Maar wij zijn er dolgelukkig mee,’ schreef Hetty. L’Éveil, ‘het ontwaken’: een prachtige manier om de dag te beginnen voor de gasten van B&B Berkeltuin.

Bezoek B&B Berkeltuin


‘Inspiratie komt niet van boven’

Fotografe Jasja de Wit fotografeerde in de afgelopen twee jaar het ontstaan van ‘Inspiratie’, Maïté’s laatste beeld. Ze schreef er een mooie blog over. Ga even lekker zitten voor haar verhaal en haar prachtige foto’s

De eerste ontmoeting, in 2018, tussen Maïté en Jasja resulteerde in een prachtige fotoreportage. ‘Ik verzamel al mijn moed,’ schrijft Jasja, ‘en stel de vraag die ik zo graag wil stellen: “Mag ik daar een reportage van maken voor een persoonlijk project?”. Mijn hart maakt een sprongetje als ze ja zegt. We spreken af dat ik het traject van wasbeeldje naar gepatineerd bronzen beeld mag volgen. Van het lassen van een ijzeren geraamte, het opbouwen van een beeld in klei, het maken van de gipsen positieven en negatieven tot het gieten van het bronzen beeld en het aanbrengen van de patina als het beeld klaar is. In de maanden die volgen belt ze geregeld als ze weer een stap verder is. Het werk vordert de ene keer sneller dan de andere. Soms schakelt ze hulp in voor het zware werk omdat haar gezondheid niet meewerkt. Haar zorgen daarover deelt ze openhartig. Toch werkt ze door…’

Lees hier de volledige blog van Jasja

“Draaiende Vrouw” bij het nieuwe Huis van Eemnes

Op woensdag 22 januari onthulde wethouder Lankreijer het beeld “Draaiende Vrouw” van Maïté Duval voor het splinternieuw cultuurcentrum Huis van Eemnes.

“Draaiend Vrouw” werd in 1998 gekocht door het echtpaar Willem en Betty Geus. Zij schonken het onlangs aan de gemeente. Daar staat het nu, prachtig voor de ingang van de nieuwe bibliotheek annex theaterzaal, en door iedereen te bewonderen aan de Noordersingel 4 in Eemnes.